Тактика гри. Тактична підготовка у волейболі

Тактика гри - це доцільні, злагоджені дії гравців,
спрямовані на досягнення перемоги в змаганнях.
В цей час технічна, фізична, психологічна
підготовленість найсильніших команд знаходиться приблизно на однаковому рівні.
Тому перемога у великих змаганнях дуже часто визначається зрілістю тактичної
майстерності волейболістів.
Високий рівень тактичної підготовленості
волейболістів характеризується:
- розвиненим тактичним мисленням (уміння
аналізувати гру, швидко переключатися з одних дій на інші, уміння
прогнозувати і швидко вирішувати рухові задачі);
- здатність бути готовим до виконання ігрових дій
(вона досягається за рахунок максимальної напруги вольових і фізичних
можливостей спортсменів, і управління нею здійснюється самим гравцем, тренером
або лідером команди);
- хорошим орієнтуванням на майданчику і
взаємодією з партнерами;
- ефективним використанням технічних прийомів;
-
варіативністю тактичних дій.
Тактику гри у волейбол прийнято ділити на тактику
нападу і тактику захисту, причому залежно від принципу організації
розрізняють такі групи дій гравців: індивідуальні, групові і командні.
Кожна з цих груп розділяється на підвиди. Наприклад,
індивідуальні дії в нападі розділяються на два підвиди: дії гравця без м'яча і
дії з м'ячем. Залежно від конкретного змісту ігрових дій види розділяються на
системи і способи. Наприклад, система гри в нападі з другої передачі гравця
передньої лінії або система гри в нападі з другої передачі гравця задньої
лінії, що виходить. Окремі способи, що мають особливості у виконанні,
розділяються на варіанти і комбінації.
Основними завданнями тактичної підготовки
волейболістів є:
- Розвиток
психофізіологічних здібностей і фізичних якостей.
- Придбання тактичних знань (загальні основи теорії тактики
волейболу, аналіз тактичних дій, основи взаємодії 2-х, 3-х, 4-х гравців,
тактика найсильніших спортсменів і команд тощо).
- Навчання практичному використанню прийомів, елементів,
варіантів тактики.
- Вдосконалення тактичного вміння з урахуванням ігрових
функцій волейболістів:
- Формування вміння
швидко переходити від нападу до захисту і навпаки.
- Формування вміння ефективно використовувати технічні прийоми
і тактичні дії в різних ігрових ситуаціях.
- Вивчення вживаних ігрових систем у захисті і нападі та
їх варіантів.
- Вивчення команд суперника (техніко-тактична і вольова підготовленість).
- Аналіз участі в змаганнях.
- Загальні і спеціальні знання складають необхідну передумову
вивчення тактичних дій і розвитку тактичних навиків.
Джерела знань
в області тактики різноманітні: література з волейболу, лекції, бесіди,
семінари, спостереження на змаганнях, практичні заняття і їхній аналіз тощо.
Методи тактичної підготовки ті ж, що і при вирішенні задач технічної підготовки, але з врахуванням специфіки тактики. При показі необхідно використовувати макети майданчика, фільми, схеми, плакати, відеофільми та ін. При вивченні тактичних дій і їхньому вдосконаленні застосовувати певні орієнтири, сигнали.
Тактична підготовка повинна бути органічно пов'язана з фізичною, технічною, вольовою і теоретичною підготовкою.
Головний засіб навчання і вдосконалення тактики гри – багаторазове виконання вправ, дій, елементів.
Будь-яка
тактична дія, спрямована на оптимальний успіх, повинна будуватися відповідно до
тактичних знань, технічних навичок, рівня розвитку фізичних здібностей,
вольових якостей та інших компонентів підготовки.
В умовах постійного сприйняття інформації та оцінки ігрових ситуацій виникає необхідність визначати особливості виконання рухів партнерами або суперниками, по траєкторії польоту м'яча визначити їх тактичний задум і наступні дії. Це здійснюється в результаті запам'ятовування.
Психомоторні
процеси тактичної дії виконуються в трьох головних фазах:
· сприйняття і аналіз ситуації змагання;
· розумове вирішення тактичної задачі;
· рухове вирішення тактичної задачі.
Період початкового навчання тактиці умовно можна розділити на
3 етапи:
І етап –
головна увага надається розвитку спеціальних якостей, необхідних для реалізації
тактичних дій у грі – швидкості складних реакцій, швидкості окремих рухів та
дій, орієнтування, швидкості переміщень, спостережливості, перемикання з одних
дій на інші (основу тренування складають виконання завдань у відповідь на
зорові та слухові сигнали).
ІІ етап –
формування тактичних умінь у процесі навчання технічним прийомам (виконання
вправ за завданням, за сигналом, на точність).
III етап –
навчання індивідуальним тактичним діям за допомогою вправ з тактики (зміст
вправ зводиться до того, щоб створювати умови, при яких гравці повинні вибирати
дії в залежності від напрямку та траєкторії польоту м’яча, від дій нападаючих
гравців або захисників тощо).
Комментариев нет:
Отправить комментарий